Herinneringseducatie, een vorm van burgerzin


Provinciale Handelsschool
Gouverneur Verwilghensingel 1
3500 Hasselt
Tel: 011 26 72 11
Fax: 011 26 72 10
Mail: phhasselt@limburg.be
Het grote cultuurevenement Europalia stelt dit jaar China in de kijker. De leerlingen van 5 ASO maakten van die gelegenheid gebruik om in Brussel de prestigieuze tentoonstelling ‘De Zoon van de Hemel’ te gaan bekijken.
De tentoongestelde collectie omvat bronzen offervaten, een verbluffende jaden lijkwade, keizerlijke gewaden, bijhorend vaatwerk, astronomische instrumenten en beschilderde rollen die een kijk geven op het leven van de keizers. Zowat de helft van de voorwerpen werd nog nooit buiten China getoond. Musea uit Beijing – waaronder de Verboden Stad – en uit zes verschillende provincies werkten mee aan dit uniek project.
Op maandag 25 januari was Renate Nelis, projectverantwoordelijke sponsoring en events van Het Belang van Limburg, te gast op school. Ze informeerde de leerlingen van het zesde jaar Onthaal en Public Relations over de manier waarop de krant evenementen sponsort. De leerlingen maakten kennis met de doelstellingen en de visie over sponsoring binnen Concentra Media. Renate Nelis had voor alle leerlingen een krant meegebracht en tal van andere gadgets. Het was een onvergetelijk praktijkles waarmee de leerlingen nu verder aan de slag kunnen om sponsoring te zoeken voor hun GIP.
De leerlingen van 7 KMO brachten een bezoek aan “Garage Willems”, een familiebedrijf gelegen te Genk. Ze specialiseren zich in de verkoop van Volkswagen (personenwagens en bedrijfswagens), Skoda, Audi en Seat.
De groep werd verwelkomd door mevrouw Willems, de bedrijfsleidster. Zij vertelde over de geschiedenis van het bedrijf, alsook over de reden dat zij zaakvoerder werd: “Ik raakte meer en meer bij deze garage betrokken en zo is de microbe ontstaan”. Daarnaast vertelde ze dat “Garage Willems” voor een sterke klantenservice staat die begint met mensen bij de voornaam aan te spreken en ze zich belangrijk te laten voelen. Een simpele, maar doeltreffende regel.
De zaakvoerder leidde de leerlingen kort rond doorheen 2 toonzalen. Hier stond voor elke financiële klasse wat wils, van goedkoop tot (zeer) duur. De rondleiding werd verder gezet naar de afdeling waar auto’s werden hersteld.
Als afsluiter kregen de leerlingen een hapje en een drankje en was er de gelegenheid om nog meer vragen te stellen aan Mevrouw Willems.
Op woensdag 13 januari brachten 7 KMO en 7 ITG een bezoek aan de luchthaven van Bierset (Luik).
Bij aankomst kregen de leerlingen een presentatie te zien over het groeiend belang van de luchthaven. In de jaren negentig deed Bierset nog niet aan commerciële activiteiten. Ondertussen is dit helemaal anders en is de commerciële activiteit fel gegroeid. De luchthaven bevindt zicht immers in de gouden driehoek waar 66% van het Europees vrachtvervoer plaats vindt. Elke nacht komen er pakjes uit heel Europa naar Luik, die 's morgens terug verdeeld worden. De luchthaven kan daarbij gebruik maken van een multimodale verbinding via de lucht, de weg en het spoor.
De leerlingen kregen toelichting bij de toekomstplannen van Bierset. Die zijn ambitieus. De luchthaven gaat haar belangrijkste start- en landingsbaan verlengen, kantoren en parking worden uitgebreid en er komt een nieuw station in de buurt, dat enkel voor vrachtvervoer zal gebruikt worden.
Tijdens het bezoek kregen de leerlingen ook een duidelijk beeld van een luchthaven in werking. Ze maakten kennis met het landen van de ‘narrow bodies’, het taxiën door een ‘follow me’, het lossen van de Unit Load Devices (ULD), …
De leerlingen van het laatste jaar Onthaal en Public Relations bezochten op maandag 18 januari 2010 het autosalon op de Heizel in Brussel. Om 08u11 namen de leerkrachten S. Stevens en G. Salaets met de leerlingen de trein naar Brussel. Omstreeks 10u30 kwamen ze aan op het autosalon.
In de lessen OPR krijgen de leerlingen uitleg over wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van beurzen, het bedenken van een concept en welke soort bezoekers er allemaal over de vloer komen. Om te kijken hoe het er in de praktijk aan toe gaat, werd er een bezoek gebracht aan het autosalon. Daar konden de leerlingen zien dat de autoconstructeurs inspelen op de vraag naar milieuvriendelijke auto’s. Alle merken proberen de consument dan ook te verleiden met zeer zuinige wagens en een kleine CO2 uitstoot. De elektrische of auto’s op zonne-energie zijn de toekomst. Het modewoord waarmee de autoconstructeur uitpakken is eco. De decors waarin al die nieuwe wagens stonden opgesteld, werden hierop ingericht.
Omstreeks 15u30 werd het bezoek afgesloten en namen de leerlingen samen met de leerkrachten terug de trein naar Hasselt. Kortom een leerrijke dag waar in de lessen nog op zal teruggekomen worden.
De week van de Franse film is stilaan een traditie geworden in onze school. De leerlingen worden met ‘Le silence de Lorna’ en ‘Le premier jour du reste de ta vie’ ondergedompeld in de Franse cultuur.